אוסף המלצות זה נכתב על ידי יונית אבני.

יונית אבני מחברת הספרים למשפחות  "הולנד-בלגיה- טיולי משפחות" ו-"צרפת זה לא רק פריז- טיולי משפחות" אתם מוזמנים לבקר באתר האינטרנט שלה.

את התאור המלא של הטיול תוכלו לראות במדור סיפורי מטיילים באתר ראלי קרוואנים
כאן תמצאו ריכוז של כל הטיפים של לפני ואחרי וגם המלצה על תקופת הנסיעה בסתיו
.

 

 

למה נורבגיה

נורווגיה הייתה תמיד יעד שדחינו "עד שהילדים יגדלו". הוא בגלל זיכרונות העבר שלו מהמתנדבות הבלונדיניות בקיבוץ, אני בגלל הנופים. הילדים עדיין בשלב שנוסעים לאן שמספרים להם שנוסעים. השיקול לנסוע בסתיו היה בשל אילוצי עבודה והחיסכון הכספי בנסיעה מחוץ לעונה. כשהתחלתי לבנות את המסלול היה לי ברור שלא נוכל לנסוע בשיטת "לינת הכוכב" החביבה עלינו, גם לא כוכבים קצרים, ושנצטרך לקבל החלטה אם לנים בבקתות לאורך הדרך ומלונות בערים או שוכרים קרוואן (הוא התלהב, אני פחות). לאחר שלמדתי את המסלול הבנתי שלמרות שבחרתי "רק" את נורווגיה ללא דנמרק, שכבר חרשתי ושוודיה שביקרתי בעבר קצרות, לא אוכל לכסות את כל נורווגיה, ובגלל העיתוי, הצפון נפל בשולחן העריכה. עד מהרה גם הדרום נעלם באותם מספריים מקצצות ובמקביל הארכנו את הטיול למקסימום האפשרי מבחינתנו (18 יום של טיול). 


התלבטות איפה להשכיר קרוואן

טיסה והשכרת קרוואן בגרמניה או אוסלו – אופציות אחרות בסקנדינביה לא היו רלוונטיות לנו. ההשכרה הגרמנית זולה יותר (משמעותית) והטיסה דומה בעלות. יש להוסיף יומיים נסיעה לכל כוון, משמע להוריד מבחינתנו 4 ימים במסלול הטיול ולכן אופציה זו נעלמה. 

התלבטות קרוואן או טיול כוכב

קרוואן או בקתות שכורות- המינוסים של קראוונים ידועים: הצפיפות, היעדר הפרטיות (מאד הפריע למתבגר), הניידות ובכל זאת בחרנו בקרוואן כי:


1. החשש לנסוע מחוץ לעונה ולא למצוא בקתה ללון (מה שהיה קורה לנו בתוואי שלנו אגב).
2. המחשבה על "לארוז ולפרוק" כל יום תכולת מכונית הייתה מבחינתי (האורזת הראשית) בלתי נסבלת.


3. כמה זה עלול לעלות לנו? עלות רכב שרצינו לשכור הייתה בסביבות 80-90-100 € ליום, ועלות לינה בבקתות (שלא לדבר על בתי מלון), למשל בקמפינג שלנו בו בלילהמר, הכוונה היא לדירות מגורים ללא שירותים ומים זורמים אלא שימוש בשירותים ציבוריים (נקיים טובים) היא מעל 800
NOK. חדר במוטל ל- 4 נפשות באותה עיר (עם שירותי מסדרון) עלה כבר 1500 NOK ל- 4 נפשות (כ- 11255 ₪ וזה אינו יעד תיירותי במיוחד או יקר במיוחד- סתם מידע שליקטתי לפני ההחלטה לשכור קרוואן). 


לכן התחשיב הוא:

מכונית ליום- כ- 90€ + לינה ליום (זולה)- כ- 100€- מחיר יומי כ- 190€.

קרוואן ליום- כ- 150€ + לינה ליום 35€- מחיר יומי זהה כמעט.

 

טיפים של לפני 
הזמין מראש, הרבה מראש את הקראוון- יש חסכון במחיר (תקף גם לטיסות).
-להכין רשימה מסודרת של "מה לבדוק בקרוון"
-לקרוא ולשמוע מניסיונם של אחרים- לקחנו צינור גומי (שלא היינו צריכים) ועוד ציוד מטבח (מיותר, היה מאובזר עד מסננת החסה וכותש השום). הזמנו גריל (חזר חדש
-לנקודת ההשכרה, אין סיכוי בסתיו לעשות על האש ואם רוצים מאד אפשר לקנות שם גרילים חד פעמיים). נסענו עם קצת ציוד מיותר, והרבה ציוד נדרש.
-להכין רשימות ציוד, לבדוק שיש לכם, למדוד בגדי חורף (נדרשים).
-לא לחשוש ממשקל עודף- בהלוך נתב"ג גמישים מאד (עודף של 30 ק"ג משפחתי) ובחזרה מקפידים, אבל ממילא החלק הארי יעלם ביערות המושלגים.
-לכווץ ציוד רך (מעילים, כלי מיטה, מגבות) בשקיות כווץ עם שואב אבק.
-לקחת מהארץ מה שאפשר ולהשתדל לקנות שם כמה שפחות (למעשה, לצרכי הקראוון קנינו רק בורג לארון המטבח שהשתחרר מצירו, כל היתר היה עימנו, כולל כלי עבודה, לדרמן וחבריו)
-להביא אוכל- לא המלצה חד משמעית. נסחבנו מהארץ עם מזון יבש (פסטה, קוסקוס, שקדי מרק) שלא בטוח שהיינו צריכים להביא (יש אוכל בנורווגיה), מאידך חסך לנו כלכלית את השבוע הראשון וחלקו עד היום האחרון (שוקולית). אם מביאים מהארץ, לדאוג לשקיות ריץ` רץ` ולאטום במידת האפשר.
-לקנות מפות ולסמן נקודות עיקריות על המפה. יש גם בנורווגיה מפות, אבל לפחות לחלק הראשון של הדרך שתהיה לכם מפה מראש (ואז לחפש את "דרום נורווגיה" בכל החנויות ולגלות שבכלל בנורווגיה המפה אזלה שאין מה לדבר על הארץ).
GPS- טוב כאביזר נוסף ואינו מחליף מפה! להתקין את המפות ולנסות את התוכנה שרכשתם (השתמשנו גם ב- I GOוגם בטם טם). שימו לב!!! איות השמות בנורווגית מכיל אותיות שאינן מוכרות לתוכנות אלו ויש מקומות שהתוכנה לא מצליחה להתקין בגלל האותיות המשונות. מה שעשינו- הזנו את העיר הקרובה שיש בה אותיות לטיניות רגילות. 
-תכנון הטיול לכתוב את השמות בנורווגית, לעיתים קרובות אין שום דמיון פונטי בין מה שמופיע בספרי הטיולים בעברית לבין ההגייה הנורווגית –וכדי לשאול את האיש בפינת הרחוב איך מגיעים ל... כדאי להראות לו את המילה כתובה.
-השיקול אם לשכור את הקראוון לכל התקופה או ללון באוסלו במסגרת אחרת- ממליצה להעדיף השכרה לכל התקופה ולא להיטרטר עם החפצים למלון או דירה, גם אם בימים אלו הקראוון נייח ומשמש בעיקר בתור "בית".

 

לקחים וטיפים של במהלך הטיול

  • כשטסים עם ילדים טיסות ארוכות, לבדוק שיש סרטים או מערכות שמע בטיסה.

  • לארוז חכם את הציוד כדי לפרוק חכם לארונות.

  • הלינה מעל תא הנהג לטעמנו פחות נוחה מהלינה באחורי הקרוון.

  • מחוץ לעונה מיותר לקחת את הגריל /שולחן/סככה כי השימוש בהם בערב אינו ריאלי (מזל שלא לקחנו).

  • נוח מאד להשתמש בקרוון שבו יש מיטה סטטית ואין צורך להפוך שולחן למיטה.

  • מחוץ לעונה לוודא כי אתרי הקמפינג פתוחים או להיות מוכנים ללינה יבשה במקום.

  • כשמזג האוויר יפה רצוי לעשות בו שימוש אפקטיבי לאתרים פתוחים. 

  • לא כל פסטיבל הוא באמת אירועי המוני. 

  • גם אתרי מידע מטעים או טועים באשר לשעות וימי פתיחה.

  • לא לקחת טרמפיסטים, זה היה חסר אחריות מצידנו. 

  • נהיגה במזג אוויר ותנאי כביש שלא רגילים אליהם –אינה פשוטה. 

  • ילדים לא תמיד יכולים לראות סרט תוך כדי נסיעה (או לקרוא ספר, לשחק קלפים).   

  • מי שכבר ביקר במכרות אחרים יכול לוותר. במחשבה לאחור, הנסיעה לכאן והביקור היו מיותרים בתוואי הטיול שלנו. 

  • יום יכול להיות גשום, מושלג, מעונן, בהיר תוך אותה נסיעה על אותו כביש בהפרשי זמן קצרים ולכן כדאי לנצל את המרווחים הנעימים יותר לטיולי חוץ. כמובן שהדבר תלוי גם בלוח הזמנים ושעות פתיחה של אתרים.

  • כשהמחסום סגור- הדרך סגורה לתנועה. 

  • אם יש אפשרות לעשות מסלול כעת, לבצע אותו כי מי יודע מה ילד יום. 

  • הצטיידו בטלפונים של לשכות תיירות, אתרי מידע – ובאזור הפיורדים קו 175 סייע לנו רבות.

  • דרך הטרולים על הסיבובים שלה מרשימה מאד- לא כדאי לפספס. 

  • אל התצפית על אולסונד אפשר להגיע גם עם קרוואן ובוודאי עם מכונית, חבל על הרגלים ל- 440 מדרגות בטיפוס. 

  • שהמחסום פתוח- זה לא אומר שהדרך עבירה.

  • שייט דו צדדי על הפיורד מעיק ומיותר, בוודאי עם ילדי הקוצים בישבן. עדיף למצוא מסלול עם שייט חד כווני, גם אם עלות יותר גבוהה.

  • כשקונים ציוד שאמור לשמש אתכם בטיול, בדקו אותו בארץ לפני הנסיעה. 

  • גשם לא צריך להרתיע מטיול רגלי אם לבושים נכון. 

  • לא חובה לעמוד במשימה ואם רטוב מדי או עייפים יש גם את הקרוניות (450NOK למשפחה).

  •  לא תמיד מה שאומרים בלשכת התיירות נכון.  

  • לא נורא לחנות חניה יבשה, הטרולים לא באים בלילות אפילו ביערות. 

  • כשיש ילדים חובבי חיות, גם שלושה דובים וחצי הם "גן חיות" עבורם- שווה את הביקור.

  • כדאי בכל תכנון מסלול להשאיר מרחב זמן פנוי ואופציה לשינוי לפי מזג האוויר- ויתרנו על עיר המכרות קרונברג, כי הרגשנו שמעדיפים לטייל יותר ב"חוץ" בשמש המופלאה.

  • אם מחפשים לינה זולה באוסלו האפשרות ללון בבקתה בקמפינג, טובה מאד.

  • קמפינג באוסלו יקר משמעותית מיתר נורווגיה, אבל גם לנו מותר להתפנק לפעמים בקמפינג טוב יותר.

  • הכניסה לאוסלו דרך האוטוסטראדה היא בתשלום- 20 NOK, שווה לראות אם דרך חלופית יכולה להתאים לכם. 

 

טיפים של "אחרי" 

·        כמה זה עולה לנו? תחשיב כללי שלי מעיד על עלות של כ- 37.000 שקל הכוללת: 

·        השכרת הקראוון במועד מוקדם- קרוון דגם "גדול" ל- 6 נפשות למרות שהיינו "רק 4" ממליצה מאד לא להתפשר בנושא זה (כ-15.000 ₪ ל- 4 נפשות). 

·        טיסות דרך אמסטרדם לאוסלו, בחברת KLM היו הזמינות ביותר לתאריכים שרצינו (כ- 10.000 ₪ ל- 4 נפשות). 

·        מעבורות, כבישי אגרה, דלק (סולר ויקר בגלל הצריכה הרבה). 

·        אתרי קמפינג – עלות של כ- 190NOK + כ- 40NOK למקלחות. 

·        מכונת כביסה+ מייבש- כ- 60NOK (מראש העדפנו לקחת פחות בגדים ולכבס במידת הצורך).

·        כלכלה- רק על בסיס סופרמרקטים ברשתות הגדולות, עלות יומית- כ- 200-300 NOK. לא אכלנו במסעדה אף פעם. 

·        כרטיס עיר אוסלו נוח ומשתלם כלכלית למי ששוהה בה מספר ימים 

 

 

האם לנסוע בסתיו לנורבגיה? 

מזג האוויר השתנה כל הזמן משלג קל לשלג לא כל כך קל ולשלג כבד, משמש נהדרת לגשם זרזיפי ועוד פעם שמש. מדהים איך תוך שעה מתהפכים השמיים. בכללי, מתוך 18 ימי טיול בפועל, רק יום אחד לא התבצע בגלל גשם משמעותי (ורוח קרה) שהפריע לנו. הטמפרטורות נעו בין 5-20 מעלות בשעות היום, ובלילה בין סביבות ה- 0 לסביבות ה- 5, אבל לא ממש הזיז לנו, בשעות אלו היינו ספונים בקרוון החמים והמחומם. צריך לדעת שטיול סתיו אינו דומה לטיול קיץ, לכל אחד היתרונות והחסרונות שלו.